Ettevõtte omanik tegeleb oma firma arendamisega reeglina kümme ja rohkemgi aastat. Olles kinni oma igapäevaste tegevuste rutiinis, ei mõelda tihti sellele, et inimese elu- ja tööiga on piiratud ning ühel päeval on otstarbekam äri üle anda uutele teotahet täis inimestele.
Paradoksaalsel kombel ei suuda oma karjääri jooksul ridamisi häid või isegi väga häid ärilisi otsuseid teinud ettevõtjad seda enda ja oma ettevõtte jaoks äriliselt üliolulist otsust tihti õigel ajal teha. On selle põhjuseks siis isalik hool, ettevõtlusest saadav adrenaliin või alateadlik hirm nii-öelda pensionipõlve ees. Samas ei ela keegi meist igavesti ning vanuse kasvades väheneb tasapisi ka töövõime, võib-olla ka motiveeritus. Nii antakse üsna sageli ühel hetkel ettevõtete juhtimine edasi perekondlikku liini pidi. Nii näiteks juhib Rootsi üht edukamat rõivakaubandusketti H&M juba kolmas põlvkond – ettevõtte asutaja 34-aastane pojapoeg Karl-Johan Persson. Ka Eestis on näiteid küllaga - eduka logistikafirma DBT juhtimise võttis pärast isa surma üle poeg, Männituka Farm OÜ omanik andis firma juhtimise üle tütrele, Hinnapommi omanik Sulev Kodu usaldas mõne kuu eest firma juhtimise tütre hoolde.
Samas pole mitte alati pereliikmetel ja järeltulijatel soovi või vajalikke oskusi ettevõtte juhtimist üle võtta. Alternatiivina on võimalik müüa oma elutöö ettevõtte olemasolevale juhtkonnale või mõnele teisele turuosalisele, sest tihti leiab tegutseva äri puhul parima ostja just konkurentide hulgast. Variante on veelgi - müüa osa ettevõttest finantsinvestorile (arendades ettevõtet partneriga koos ja väljuda sellest koos näiteks 5 aasta pärast) või müüa ettevõttest ära aktiivne äritegevus, jättes soetatud kinnisvara endale rahavoogu tootma.
Valikuid jätkub, kuid peamine on ikkagi vajaduse mõistmine ja loomulikult ajastus. Sobivaima lahenduse leidmiseks tasub nõu küsida ka neilt, kel vastavate tehingute kogemust rohkem. Kusjuures peab meeles pidama, et edukas müügiprotsess võib olla pikk, Investment Agency ekspertide kogemuse põhjal tuleb tänases turuolukorras koos müügiks ettevalmistusega arvestada kuni kolmeaastase perioodiga.
Investment Agency korraldab koostöös Eesti Kaubandus-Tööstuskojaga 20. novembril samal teemal ka ekspertseminari, mille kohta leiab täpsemat infot siit: http://www.koda.ee/koolitused-uritused/koolitused/?id=22524
Illar Kaasik, Investment Agency OÜ partner