Agency.ee

Me aitame
müüa Teie ettevõtet

 

Eesti rõivaste jaekaubanduse turuülevaade.

Majanduskriis, mis algas Euroopas 2008 aastal, mõjus oluliselt erinevatele Eesti majandusharudele. Kütusehindade ja kommunaalkulude kriisiaegne kasv vähendas oluliselt inimeste võimalusi osta riideid ja toitu.


Rõivaste ja jalanõude jaemüügi segment saavutas põhja 2009 aastal, sel hetkel vähenes turu maht ca 25% võrreldes 2007 aastaga. Vastavalt Statistikaameti andmetele vähenes turu maht kahe aastaga rohkem kui €50 mln. Alates 2010 aastast hakkas rõivaste jaekaubandus taastuma. 2012 a kolmandas kvartalis saavutas turg mahu ca €58,5 mln, mis on võrdne 2007a IV kvartaliga.


Jaekaubanduse ettevõtted elasid kriisi üle erineval moel. Kahe suurima Baltikumi rõivaste jaemüüja, Baltika ja Apranga, müügimahud ei jõudnud 2007 aasta tasemele. Nende müügimahud olid 2011 aastal võrreldes 2007 aastaga väiksemad, vastavalt 31% ja 19%. Nii Baltika kui ka Apranga näitasid 2013 a jaanuaris kasvu võrreldes eelmise aasta sama perioodiga, vastavalt 4% ja 7,6%. Käibe langust näitasid ka teised keskmise suurusega ettevõtted, nagu näiteks A&G kaupluste jaemüügikett, kes kaotas märkimisväärselt oma turuosa.

Kallite brändide, nagu Denim Dream, Guess, Tommy Hilfiger, tarbijad jäid truuks oma eelistusele, ning kriisi lõppedes jätkasid rõivaste ostmist oma lemmik kauplustes. Seda tõendab ka kallite rõivabrändi müüjate kiire kriisijärgne taastumine. Võrreldes 2007 aasta näitajatega kasvas ettevõtte käive 2011 aastal 23% .

Tugevamat kasvu näitasid jaekaubandusettevõtted, mis on spetsialiseerinud naiste ja laste rõivaste müügile. Lindexi kaupluste jaemüügikett kahekordistas oma käivet aastatel 2007 – 2011. N-kaubandus, mis on esindatud neljas Eesti linnas, suurendas oma käivet viie aastaga üle 50%. N-kaubanduse ettevõte suurendas oma turuosa nii jae- kui ka hulgimüügis.


Üheks turu kasvumootoriks on vene turistide kasvav sissevool. Mitmed jaekaubanduse ettevõtted näitasid Tax Free müügi kasvu. Eestis müüdavad riided, eriti laste kvaliteetrõivad, on võrreldes Venemaa turuhindadega odavamad. Eeldatakse, et Tax Free müük mõjub positiivselt jaekaubanduse segmendi kasvule järgmistel aastatel.


Vaatamata suurele konkurentsile rõivaste ja jalanõude jaekaubanduse turul, soovivad suured Euroopa jaekaubanduse ketid tulla Eesti turule. H&M ja Debenhams plaanivad avada Tallinnas oma kauplused. Prognoositakse, et jaekaubanduse turul hakkavad toimuma lähimatel aastatel muudatused. Selleks, et säilitada ja suurendada turupositsiooni, hakatakse varasid konsolideerima. Mitmed väiksemad ettevõtted ühinevad või omandatakse edukamate turutegijate poolt. Näiteks soetas Baltika eelmise aasta lõpus Bastioni.